مطالب منتخب

دکتر پزشکیان در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر ژاپن:

ایران به راهکارهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل پایبند است/ آمادگی تهران برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

شناسه خبر : 164460 دوشنبه 11 خرداد 1405 - 16:09

رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر پایبندی ایران به راهکارهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل، آمادگی تهران برای تسهیل تردد دریایی و تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را مورد تأکید قرار داد و خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی و فنی تهران و توکیو شد.

ایران به راهکارهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل پایبند است/ آمادگی تهران برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر پایبندی ایران به راهکارهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل، آمادگی تهران برای تسهیل تردد دریایی و تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را مورد تأکید قرار داد و خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی و فنی تهران و توکیو شد.

ایران به راهکارهای دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل پایبند است/ آمادگی تهران برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با خانم سانائه تاکایچی، نخست‌وزیر ژاپن، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل مسائل و تنش‌ها در منطقه از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به رویکرد مسئولانه ایران در تعاملات بین‌المللی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره دیپلماسی را مؤثرترین راهکار برای حل مسائل موجود دانسته است، اما متأسفانه برخی طرف‌ها از جمله آمریکا با عدول از تعهدات خود و همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم صهیونیستی، روندهای دیپلماتیک را با چالش مواجه کرده‌اند.

دکتر پزشکیان همچنین با اشاره به تحولات منطقه، نقض مکرر آتش‌بس در لبنان، تداوم آوارگی شهروندان لبنانی و حمایت‌های سیاسی و نظامی آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی را نگران‌کننده توصیف کرد و خواستار ایفای مسئولیت مؤثر جامعه جهانی در توقف این روند شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با تأکید بر اهمیت امنیت و آزادی کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای تسهیل عبور و مرور دریایی را دارد. مشکل اصلی ناشی از محدودیت‌ها و موانعی است که از سوی آمریکا علیه کشتیرانی و تجارت ایران اعمال شده است.

رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی را که در توان داشته باشد برای عادی‌سازی روند تردد دریایی در تنگه هرمز و حفظ ثبات و امنیت این گذرگاه راهبردی انجام خواهد داد و امیدوار است با بازگشت شرایط عادی، زمینه همکاریهای اقتصادی بین دو کشور فراهم گردد. 

خانم سانائه تاکایچی، نخست‌وزیر ژاپن در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به  اهمیت تاریخی و دوستانه ی  مناسبات فیمابین، حمایت کشورش از راهکارهای دیپلماتیک را ابراز و بر ضرورت تداوم مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو برای کاهش تنش‌ها و حل اختلافات در منطقه تأکید نمود.