متن کامل سخنرانی‌ در چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری

-

شناسه خبر: 71404 -

چهارشنبه 13 شهريور 1392 - 15:06


بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین، محمداٍ و آله الطاهرین و علی صَحبه المنتجبین

ابتدا از نمایندگان محترم مجلس خبرگان، هیئت رئیسه محترم به ویژه ریاست محترم مجلس خبرگان تشکر می‌کنم. البته تشکر من مشروط نیست. امیدوارم که خداوند به همة ما توفیق عنایت بفرماید تا بتوانیم رسالت و وظیفه‌ای را که در این مقطع حساس بر دوش داریم، انجام دهیم.
انتخابات 24 خرداد در واقع پاسخی بود به بسیاری از شبهات، دغدغه‌ها و مسائلی که – روا یا ناروا – در سطح جامعة ما یا در سطح جهانی نسبت به مردم سالاری دینی مطرح بود.
حضور شکوهمند مردم در این انتخابات تأیید مجددی بود بر مشروعیت سیاسی و قانونی نظام جمهوری اسلامی ایران که در هر انتخاباتی بر این مشروعیت سیاسی بار دیگر تجدید و تأکید می‌شود، در کنار آن مشروعیت دینی که در این نظام وجود دارد.
البته در انتخابات ریاست جمهوری این مردم سالاری و انتخابات و رأی مردم محفوف به یک تأیید مقدماتی و یک تأیید بعدی است. تأیید شورای نگهبان نسبت به کاندیداهایی که در انتخابات ریاست جمهوری از یک سو حضور پیدا می‌کنند و تنفیذ مقام معظم رهبری بعد از رأی مردم. در واقع این مشروعیت سیاسی محفوف به دو مشروعیت دینی در آغاز و پایان نیز هست و این همان است که ولایت الناس را نه در عرض که در طول ولایت الله قرار می‌دهد.
برای افکار عمومی جهان بسیار مهم بود که پس از این انتخابات یک شادی در سراسر کشور به وجود آمد و همة مردم خوشحال شدند. شاید جزو انتخابات‌های استثنایی بود که هیچ اعتراضی به آن وجود نداشت و همه افرادی که کاندیدا بودند، چه پیروز انتخابات و چه سایرین همه در زبان و عمل بدون استثنا هم بر انتخابات مهر تأیید زدند و هم از آن استقبال کردند.
نقش مقام معظم رهبری در برگزاری بسیار شکوهمند این انتخابات و در حضور، اعتماد و آرامش مردم [بسیار تأثیرگذار بود]. هدایت‌ها، رهنمودها و تدبیر ایشان و از سوی دیگر آگاهی مردم که احساس می‌کردند در چه شرایط حساسی پای صندوق انتخابات حضور پیدا می‌کنند [باعث شد انتخابات شکوهمندی داشته باشیم].
مردم می‌دانستند که توطئه دشمنان در سطح بین‌المللی و شبهاتی که عده‌ای در داخل مطرح می‌کردند را فقط با حضورشان می‌توانند پاسخ بدهند.
در شرایط امروزی جهان حضور 73 درصدی بسیار حائز اهمیت است و در کمتر کشوری سراغ داریم که در یک انتخابات ملی 73 درصد مردم پای صندوق آراء حضور پیدا کنند. اتنخاباتی که باعث انسجام و وحدت ملی شد و همة اقشار، گروه‌ها، اقوام و مذاهب پای صندوق‌ها آمدند. شما وقتی به حضور مردم در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و کردستان نگاه می‌کنید و آن را با حضور مردم در کلان شهرها مقایسه می‌کنید، می‌بینید که چه اتحاد و انسجامی در سراسر کشور وجود دارد. همه به این نظام معتقدند و همه مردم سالاری دینی را قبول دارند و همه احساس می‌کنند که کشور و منافع ملی از آنِ همه است و باید از تمام اقشار مردم، اقلیت‌ها، اکثریت، اقوام و مذاهب، از همه سپاسگزاری و تشکر کنیم که در این مقطع حساس ادای وظیفه کردند.
سرمایة اجتماعی، اعتماد و نشاط عمومی در این انتخابات به اوج خود رسید. چیزی که نه تنها دشمن فکر نمی‌کرد، حتی شاید دوستان هم کمتر فکر می‌کردند که شاهد این همه شکوه باشند. هوالذی ینزل الغیث من بعد ما قتنطوا و ینشر رحمته و هوالولی الحمید.
در آن مقطعی که خیلی ناامیدی‌ها بود، ابری در آسمان مشاهده نمی‌شد، و کسی فکر نمی‌کرد باران، آن هم نه مطر که غیث، باران رحمت بر سر مردم ببارد و نشاط و شادمانی را در سراسر کشور به وجود آورد -که همه از ناحیة او بود که او ولی و حمید است- ما شاهد انتقال قدرت در بهترین شکل ممکن و شاهد احترام افکار عمومی جهانی در برابر ملت بزرگ ایران بودیم و بنابراین یک بار دیگر مردم عظمت و نیز اعتماد و پیوستگی خودشان را به حاکمیت و نظام و تعلق خودشان را به کشور و منافع ملی به خوبی نشان دادند.
انتخابات هم به گونه‌ای به پایان رسید که دیگر برای کسی شبهه‌ای باقی نماند. اگر بین منتخب و نفر دوم اختلاف رأی کم بود و یکی دو میلیون بود، شاید افرادی در گوشه و کنار پیدا می‌شدند و شبهه‌ای در ذهن‌شان مطرح می‌شد، اما با اختلاف سه برابری، حدود 19 میلیون رأی با نفر دوم که 6 میلیون رأی داشت، خود به خود شرایط به گونه‌ای بود که دیگر جایی هم برای شبهه در این انتخابات باقی نمی‌ماند و همین باعث شد که ما یک شور و نشاط همگانی را در سراسر کشور شاهد باشیم.
در اینجا لازم می‌دانم از مجریان و ناظران که نقش بسیار چشمگیری در این انتخابات داشتند، سپاسگزاری و تشکر کنم. بی‌تردید، نقش رسانة ملی و همچنین نیروهای امنیتی نیز در برگزاری این انتخابات حائز اهمیت بود، به گونه‌ای که ما شاهد آن بودیم.
بسیاری از تهدیدها با این انتخابات برطرف شد و ایران جایگاه جدیدی در افکار عمومی جهان پیدا کرد. جهانیان با دید دیگری نسبت به ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه کردند و امیدواریم این نگاه و این دید نسبت به ایران آغازی باشد برای حل برخی معضلات و مشکلاتی که پیش رو داریم و باید آنها را حل و فصل کنیم.
من در این محضر محترم چند نکته را خدمت شما عرض می‌کنم: در میان همة مسائلی که امروز پیش روی دولت است، اعم از اقتصادی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شاید بحث اقتصادی و سیاست خارجی از اهم این مسائل در این مقطع باشد. گرچه ذاتاً برای ما همیشه مسائل فرهنگی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. علت موقعیه همان علت محدثه است. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است و بی تردید بقای آن هم در سایة حفظ سرمایه‌های فرهنگی، دینی و انقلابی در کشور ما و حراست از آنها خواهد بود. اما در مقطع فعلی ما با مشکل اقتصادی و سیاست خارجی بیشتر مواجهه هستیم.
در بحث شرایط اقتصادی به تدریج دولت آمار و ارقام واقعی در بخش‌های مختلف را در اختیار مردم قرار خواهد داد. یکی از قول‌هایی که رئیس جمهور به مردم داده است این است که ظرف صد روز واقعیت کشور در روز تحویل گرفتن این دولت برای مردم تشریح شود. اما به طور اجمال دو سه نکته را در اینجا به عرض شما می‌رسانم.
اقتصاد کشور ما از رکود تورمی رنج می‌برد. الان که در خدمت شما هستم هم مرکز آمار ایران و هم بانک مرکزی رشد اقتصادی سال گذشته را محاسبه کرده است. البته این محاسبه در اواخر دولت گذشته بوده و مربوط به این دولت نیست و متأسفانه رشد اقتصادی در سال 1391 منفی بوده است. وقتی رشد اقتصادی یک کشور منفی می‌شود – که هم آمار بانک مرکزی و هم مرکز آمار این را می‌گوید - به معنای رکود است؛ یعنی کشور رونق اقتصادی ندارد. بانک مرکزی در روزهای اولیه این دولت، محاسبات دولت قبلی را با آمار ریز آن در اختیار ما گذاشته است و این رشد منفی را هم در صنعت، هم در کشاورزی و هم در بخش خدمات شاهد هستیم و هم در بخش نفت و گاز نیز که به خاطر اهمیتش در آن آمار جدا محاسبه شده است.
وقتی کشوری با رکود مواجه می‌شود، بهترین راه حل اقتصادی اقدام‌های انبساطی، یعنی تزریق پول برای ایجاد رونق است. اما اگر این رکود توأم با تورم باشد، آن وقت تزریق پول مشکل جدیدی را به وجود می‌آورد، یعنی تورم را بالا می‌برد.
تورم کشور در پایان تیرماه طبق آمار بانک مرکزی 5/37 درصد می‌باشد. تورم نقطه به نقطه در پایان تیرماه 44 درصد است. تورم 44 درصد نقطه به نقطه به این معنی است که هرگونه تزریق پول، آن هم پول پرفشار، باعث افزایش این تورم می‌شود. یک عامل و شاید مهم‌ترین عامل این تورم استقراض از بانک مرکزی بوده است. همین الان هم برای حل و فصل مسائل اقتصادی با مشکلاتی که استقراض برای اقتصاد ما به وجود آورده مواجه هستیم. پس اقتصاد ما دچار رکود تورمی است، البته این به این معنا نیست که راه چاره‌ای وجود ندارد. اما می‌خواهم بگویم که اقتصاد با مشکلات زیادی رو به روست.
از سوی دیگر، نقدینگی ما رقم بسیار بالایی است. در پایان تیرماه رقم نقدینگی ما 479 هزار میلیارد تومان بوده است. چیزی که در سال 1384، شصت و خرده‌ای هزار میلیارد بوده است. مشکل این نقدینگی این است که سیل مخربی است که شما نمی‌دانید به چه سمتی حرکت می‌کند. به سمت ارز یا مسکن؟ این سیل به هر سمتی حرکت کند، مخرب است و قیمت‌ها را آنچنان افزایش می‌دهد که از کنترل دولت خارج می‌کند.
از طرف دیگر، مسئله بیکاری وجود دارد. در مورد بیکاری، آماری که اخیراً اعلام شده، حدود دوازده و نیم درصد در کل است که البته برای دورة جوانی 19 تا 34 سال رقم بسیار بالایی است. همان طور که می‌دانیم رفع بیکاری و ایجاد شغل فقط در سایة رونق اقتصادی امکان‌پذیر خواهد بود.
مسئله دیگر رقم بودجه‌ای است که اوائل امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، بعنی بودجة 210 هزار میلیارد تومانی، که غیر‌‌واقعی است. همة مسئولان سازمان مدیریت دولت قبلی در گزارشی که قبل از شروع مسئولیتم به من دادند، به وضوح توضیح دادند که این بودجه غیرواقعی است و تحقق آن امکان پذیر نیست. آنها به ما اعلام کردند که حداقل 70 هزار میلیارد تومان آن غیرواقعی است. پس ما با بودجه‌ای مواجه هستیم که غیرواقعی است و باید اصلاح بشود و توقعاتی که این بودجه در بخش‌های مختلف به وجود می‌آورد، دولت را در ماه‌های آخر با مشکل مواجه می‌کند.
حتی دولت برای پرداخت نقدینگی به خاطر اینکه بودجه واقعی نیست، در همین یکی دو ماه با مشکلاتی مواجه بوده و در ماه‌های آینده نیز مواجه خواهد بود. به همین دلیل بحث اصلاح بودجه به عنوان یکی از دستورهای اولیه دولت بود که ارقام بودجه را تا حدی واقعی کند.
در ماه‌های اولیه سال، تحقق بودجه 43 درصد بوده و در یکی دو ماه آخر که در زمینه مالیات تلاش زیادی انجام گرفت، آخر مرداد ماه درآمد بودجة ما 8/52 بوده است؛ یعنی می‌بینید که این بودجه با آن واقعیتش چقدر فاصله دارد و حداکثر تحققش 52 درصد است.
پس بنابراین، اقتصاد ما با چالش‌های گوناگونی مواجه است. ضمن اینکه ما در سال‌های آینده به طور طبیعی با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه که شغل مناسبی برای آنها وجود ندارد، مواجه خواهیم شد. در حال حاضر حدود 4 میلیون و 500 هزار دانشجو داریم و سالانه چیزی حدود 900 هزار نفر از آنها فارغ‌التحصیل می‌شوند و اینها شغل متناسب با تحصیلاتشان می‌خواهند.
بنابراین، اولین معضل دولت حل مسائل اقتصادی است که حالا من عرض می‌کنم برای مسائل اقتصادی دولت دنبال اجرای برخی دستورالعمل‌ها در کوتاه مدت و یک سری دستورالعمل‌ها برای بلندمدت هستیم. بخشی از کار دولت به بودجة سال 1393 (سال آینده) مربوط می‌شود. یکی از سخت‌ترین کارهای دولت ظرف یکی دو ماه آینده تنظیم بودجة سال 1393 است؛ با توجه به همة معضلات اقتصادی که پیش رو داریم، و با توجه به این که دولت در فکر این است که به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند و می‌خواهد برای روند بهتر هدفمندی یارانه‌ها شرایط را فراهم کند، ضمن اینکه دولت می‌خواهد حرکت به سمت رونق اقتصادی باشد و در این مسیر حتی‌الامکان می‌خواهد از استقراض بانک مرکزی پرهیز کند.
شما می‌دانید درآمد اصلی کشور در سال‌های گذشته متأسفانه متکی به نفت بوده است و حالا در بحث سیاست خارجی من عرض خواهم کرد که کشورهای غربی فشار اصلی را بر درآمد اصلی کشور وارد کرده‌اند و شما می‌دانید که امروز فروش نفت ما حداقل یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است و بنابراین، درآمد اولیه ما یعنی درآمد اصلی کشور ما متأسفانه با مشکل مواجه هست و وقتی درآمد نفتی حاصل نمی‌شود، با توجه به تحریمی که در مورد پتروشیمی و سایر کالاهای دیگر هم اعمال می‌‌شود، ما در بخش‌های غیرنفتی هم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
دولت در عین حال برنامه‌هایی فوری تحت عنوان برنامه‌های صد روزه در دستور کار دارد که ظرف سه ماه اول بتواند اقداماتی را انجام دهد. اولین اقدامی که دولت لازم دید انجام بدهد، اصلاح بودجه بود که این کار را انجام داد. لایحة اصلاح بودجة سال 1392 را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد که حالا از این بعد دیگر مجلس شورای اسلامی است که باید در این زمینه با دولت همکاری کند و در نهایت آنچه مصوب مجلس خواهد بود، امیدوارم قدمی باشد برای اینکه ما لااقل در بخش بودجه با یک بودجة واقعی مواجه شویم.
مشکل دوم که مشکل فوری ما بود و همواره دولت در هفته‌های اخیر بخشی از وقتش را صرف آن کرده، تأمین کالاهای اساسی است. دولت در مورد کالاهای اساسی متأسفانه امسال با ارقام و آمار متفاوتی مواجه بوده است؛ یعنی از یک طرف وزارت کشاروزی مدعی بوده که 5/13 میلیون تن گندم تولید کرده و از طرف دیگر، بخش تجارت ما مدعی است که فقط سه میلیون تن گندم خریداری کرده و حالا اخیراً این سه میلیون دارد به سمت چهار میلیون حرکت می‌کند. ولی بین 5/13 میلیون تن و سه میلیون تن فاصله زیاد است. حالا صرف‌نظر از اینکه کدام یک از این آمارها درست است، به هر حال خرید دولت خرید محدودی است و لذا دولت ناچار است در سال جاری حدود 5/7 میلیون تن گندم وارد کند و شما می‌دانید که امروز خرید و واردات با چه مشکلاتی مواجه است. کشتیرانی، بیمه، نفت و جا‌به‌جایی پول با تحریم مواجه است؛ یعنی ما وقتی می‌‌خواهیم پول حاصل از فروش نفت را از کشوری به کشور دیگری منتقل کنیم، با مشکل مواجه‌ایم.
اما در عین حال فوریت دولت این بوده که بتواند کالاهای اساسی را تأمین کند و این کار را دنبال می‌کند و به حول و قوة الهی این کار را انجام خواهد داد.
در زمینة کشاورزی ما نیاز به کارهای بسیار فوری داریم. می‌دانید که کشاورزی اینکه آمار و ارقام در بهار یا تابستان سال آینده چگونه خواهد بود، بستگی به این دارد که ما در شهریور امسال چه کار کنیم؛ یعنی اگر نتوانیم حداقل کود لازم را در اختیار کشاورز قرار بدهیم و اگر نتوانیم برای محصول کشاورزی قیمت متناسب تعیین کنیم، کشاورز خود به خود نه انگیزه‌ای پیدا می‌کند و نه امکانی برای او هست. گندمی را می‌کارد، اما چون کودی در کار نیست، محصول مورد نظرش را برداشت نمی‌کند.
ما امیدواریم همة تلاش لازم را در شهریورماه – چون فرصت ما محدود است – بتوانیم انجام بدهیم که کشاورزی هم بتواند حرکت خوبی داشته باشد تا به واسطه آن هم اشتغال، هم زندگی بخش بزرگی از مردمی که با کشاورزی تأمین می‌شود و ان‌شاءالله محصولات سال آینده تأمین شود که نیازمندی ما برای واردات کمتر بشود.
مشکل فوری دیگری که دولت با آن مواجه است، رفع منابع پرداخت یارانة نقدی است. مبنای همین یارانة نقدی که هم اکنون به مردم پرداخت می‌شود، این بوده است که 38 درصد قیمت حامل‌های انرژی اضافه بشود و این 38 درصد می‌بایست از اول تیرماه اضافه می‌شد. دولت قبلی به هر دلیلی در تیرماه این کار را انجام نداد. دولت جدید هم نمی‌توانست قیمت‌ها را بلافاصله افزایش بدهد. به همین دلیل ما پیش‌بینی‌های دیگری کرده‌ایم که در اصلاحیة بودجه مورد نظر ما هست تا این افزایش قیمت‌ها از یک طرف در یک زمان مناسب خودش انجام بگیرد و از طرف دیگر، پرداخت یارانه هم متوقف نشود. چون گزارش دولت قبلی به ما این بود که سه ماه آخر نمی‌توانیم پرداخت یارانه بکنیم. ما می‌بایست برنامه‌ریزی‌ای کنیم که پرداخت یارانة نقدی تا پایان سال ادامه پیدا کند. ان‌شاءالله این کار را خواهیم کرد و با برنامه‌ریزی‌ای که شده، ما یارانه را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم و برای سال بعد هم که در بودجه پیش‌بینی‌های دیگری خواهد شد.
مسئله بعدی ما مسئله نفت و گاز است. در مسائل نفت و گاز تحریم یک سمت داستان است، پایین آمدن تولید سمت دیگر قضیه است؛ یعنی اگر فردا به ما بگویند تحریم برداشته شد، ما باید بتوانیم به اندازه‌ای که قبلاً صادر می‌کردیم، نفت‌مان را صادر کنیم.
در بخش گاز مشکلات مضاعفی داریم. ما در بسیاری از بخش‌ها به دلیل نبود گاز داریم از فرآورده‌های گرانتری استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر، به دلیل کمبود گاز، پتروشیمی ما گاهی با مشکل مواجه می‌شود. تلاش فوری دولت این است که در مسئله نفت و گاز به یک اقدامات فوری دست بزند و این کار از همین هفته‌های اخیر پس از شروع کار دولت جدید آغاز شده است.
تلاش بعدی دولت که از طریق بانک مرکزی انجام می‌گیرد کنترل نقدینگی و پایۀ پولی است. ما امیدواریم بتوانیم از یک سو رشد نقدینگی را کنترل کرده و از این راه بتوانیم کنترل دقیقی بر مسئلۀ تورم داشته باشیم و اجازه ندهیم تورم افسارگسیخته به همین صورت رو به افزایش باشد چون تأثیر بسیار بدی بر تولید خواهد داشت و مشکلاتی برای زندگی روزمره مردم ایجاد خواهد کرد.
امروز بین سیستم بانکی، تولید و گمرک مشکلاتی وجود دارد که ما باید بتوانیم یک تنظیم روابطی بین بانکها، مراکز تولیدی و گمرک ایجاد کنیم. این روان سازی می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند. در این رابطه دولت کار گروهی را تشکیل داده و قرار است که تا یکشنبه آینده کارهای فوری انجام گیرد؛ اولاً موانعی را که الآن پیش روی رونق اقتصادی است سریعاً اعلام کنیم و ثانیاً راه حل‌های فوری که برای صد روزه اول امکان‌پذیر است را نیز ان شاءالله اعلام و اعمال کنیم. البته ضمن این صد روز، به تدریج وضعیت کشور تغییر خواهد کرد و به مردم گزارش داده خواهد شد تا مردم مطلع باشند.
این دولت متعهد است که همه مشکلات خودش را به طور شفاف برای مردم بیان کند. اساساً من فکر می‌کنم یکی از دلایل رأی مردم به دولت تدبیر و امید، مسئولیت‌پذیری، قانون‌مداری، صداقت و شفافیتی بوده که این دولت قول داده است. مردم برای این انتخاب دلایلی داشتند که نمی‌شود آنها را در یک مورد خلاصه کرد. مردم در قول‌های داده شده، پاسخ‌های منفی و مثبتی دیدند. فردی که انتخاب شده به مردم قول داده که از ضربه‌هایی که به اخلاق در جامعه وارد شده قصد فاصله گرفتن دارد و از هتک حرمت‌هایی که با بی‌پروایی انجام می‌گرفته می‌خواهد دور شود. می‌خواهد از افراط‌گری، خشونت، بی‌اعتنایی به قانون، خرافه‌‌گرایی، ابزاری کردن دین، شعارهایی که هزینۀ آنها از جیب مردم است و بسیاری اقدامات غیرکارشناسانه و بدون مشورت فاصله بگیرد و از طرفی مبنایش عقلانیت، مشورت، اعتدال، آینده نگری، تدبیر، ایجاد وحدت در جامعه، پر کردن شکاف‌های اجتماعی و بالا بردن تحمل اجتماعی است.
به هر حال ماها از نسل اول انقلاب هستیم و خیلی از جوان‌های ما از نسل دوم و سوم هستند که به دلیل برخی اعمال و رفتارها که مربوط به فشار خارجی و بی‌دقتی در برنامه‌ریزی‌های داخلی است، اشکالاتی، شبهات و سؤالاتی دارند، لذا فضا را باید برای طرح این سؤالات باز بگذاریم که آنها بتوانند آزادانه در چهارچوب قانون نقد کنند.
وقتی مهمترین رکن ساختاری نظام، یعنی ولایت فقیه، اعلام می‌کند که نقد آزاد است و از انتقاد استقبال می‌شود، چطور دیگران این همه نسبت به نقد و انتقاد تنگ‌نظری دارند؟! هرچیزی را فوری نباید سیاسی کنیم، باید به سؤالات و اشکالات موجود پاسخ بدهیم. شرایط امروز هم با شرایط دیروز متفاوت است. ماهواره و اینترنت همه مردم را در دنیا به یکدیگر مرتبط کرده است. واقعاً بسیاری از افراد هستند که غرضی و وابستگی به بیرون ندارند، بلکه شبهه و اشکالاتی دارند که باید به آنها پاسخ دهیم، فضا و آستانۀ تحمل را باز کنیم، البته در چهارچوب قانونی که برای ما اصل و معیار است.
من فکر می‌کنم رأی به این دولت بر مبنای گفتمانی بوده که مطرح شده است. یادمان نرود که اگر از رأی مردم فاصله بگیریم همۀ ما ضرر کردیم. این دولت خودش را قیم مردم نمی‌داند، بلکه وکیل و خادم مردم می‌داند و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری، همۀ ما برای خدمت به مردم آمدیم و همان‌طور که مرحوم مدرس فرمودند، همۀ ما باید نوکر مردم باشیم، همان‌طور که به گفتۀ ایشان انبیا نیز برای خدمت و نوکری مردم آمدند. ما وکیل مردم هستیم نه قیم آنها.
بنابراین، ما به عنوان خادم و وکیل مردم و مجری نظرات آنها در چهارچوب قانون و شرع مقدس اسلام ان‌شاءالله کار را دنبال می‌کنیم.
معضل دیگر ما مخصوصاً به لحاظ شرایط منطقه در بخش سیاست خارجی است. منطقۀ ما از بحران خیلی شدیدی رنج می‌برد، از بحرین گرفته تا یمن، لیبی، مصر، عراق، افغانستان، کم و بیش لبنان و نمونۀ کامل آن هم سوریه که امروز با مشکلات زیادی مواجه است. ثبات و امنیت این منطقه برای همۀ ما مهم بوده، و دولت وظیفۀ بسیار مهمی را در این مورد به عهده دارد.
خوشبختانه امروز غرب که به بهانه‌هایی تصمیم حمله به سوریه را دارد، با مشکلاتی روبه‌رو است؛ یعنی اینکه می‌بینیم نزدیک‌ترین متحد امریکا یعنی انگلیس در پارلمان خودش دچار مشکل می‌شود و رأی به جنگ نمی‌دهند، به دلیل آثار جنگی که در افغانستان و عراق دیدند و می‌دانند آثار آن چقدر برای منطقه و جهان مخرب است، این که می‌بینیم بسیاری از متحدان امریکا از وی فاصله گرفتند، اینها علامت‌های بسیار خوبی است از معادلات قدرت جهانی. اینکه امریکا می‌خواهد از کنگره اجازه بگیرد به این معنی است که مشروعیت بین‌المللی برای حمله ندارد، چون شورای امنیت و بازرسان سازمان ملل اعزامی به سوریه هنوز در این رابطه اعلام نظری نکردند. برای این اقدام مشروعیت افکار عمومی جهان را هم ندارد، برای اینکه همۀ متحدینش دارند از جنگ فاصله می‌گیرند. آمریکا در داخل کشور خودش هم به لحاظ افکار عمومی دچار مشکل شده و به همین دلیل‌ متوسل به کنگره گردید. اینها علامت‌های خوبی است، اما در عین حال ما در منطقه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
پس باید حواس ما جمع باشد چرا که بی تردید مداخله خارجی و تقویت تروریسم در منطقه عامل اصلی این مشکلات است. ما معتقد هستیم در همه جا از مصر تا سوریه، ملاک رأی و خواست عمومی مردم است و بزرگترین مشکل، دخالت خارجی در این کشورها و میدان دادن به تروریست‌هاست که می‌تواند بزرگترین معضل برای کل منطقه باشد.
جمهوری اسلامی ایران همۀ تلاش انسانی خود را نسبت به مردم سوریه انجام داده و انجام خواهد داد و به تعهد خود نسبت به ثبات منطقه و اقداماتی که در این زمینه لازم بوده انجام داده و انجام خواهد داد و می‌داند که شروع جنگ و حمله به سوریه چه مشکلاتی را برای کل منطقه به وجود خواهد آورد.

همۀ اقدامات سیاسی و بین‌المللی که در توان جمهوری اسلامی ایران بوده در این چند روز انجام گرفته و ادامه خواهد یافت.
البته اگر با حمله نظامی خارجی برای مردم سوریه مشکلاتی پیش بیاید ما به وظایف دینی و نوع‌دوستانۀ خودمان برای کمک دارویی و غذایی به مردم سوریه اقدام خواهیم نمود. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و می‌کند که این‌گونه اقدامات به ضرر کل منطقه و حتی دوستان امریکا در منطقه خواهد بود و هیچ نفعی برای منطقه نخواهد داشت.
من به دلیل اینکه فرصت به پایان رسید بحث را با این جمله تمام می‌کنم که در سیاست خارجی، دولت فعلی ضمن توجه به حقوق مردم و پاسداشت همۀ حقوق ملت ایران، تلاش می‌‌کند که با منطق و استدلال و تعامل سازنده با دنیا، شرایطی را به وجود بیاورد که بهانه‌هایی را که غرب برای تحریم ایران دنبال می‌کند را از دست آنها بگیرد و تلاش بکند تا فشار و تحریم نابحق و غیرقانونی را که بر مردم ایران اعمال شده از ملت دور کند. در این راه دولت برنامه هایی دارد که به تدریج آنها را اعلام کرده و ان‌شاءالله به آنها عمل خواهد نمود.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

شناسه خبر: 71404

- جلسات

- سخنراني ها

- متن کامل سخنرانی

- رئیس‌جمهوری

اخبار برگزیده